tisdag 17 april 2012

"Salvador Dail, hur tänkte du?"

I dag när vi kollade på en av Salvador Dails surrealistiska filmer så kom jag att tänka på hur iden till filmen skapades och hur pass okej iden faktiskt är. Någon stans måste han fått sin ide, klart att tiden han levde i gav honom inspiration men varför valde han då inte att göra en lättförsåtlig film som inte innehåller så råa scener.

Jag tänker inte spinna vidare på Salvadors tankegångar, eftersom att jag aldrig skulle klara det men jag ska försöka resonera lite kring liknande exempel. Ta en modern skräckfilm, vissa av filmerna är baserade på en verklig händelse medan andra är tagna direkt ur det blå. Dessa skräckfilmer som är helt påhittade är ganska ofta extremt grova och väldigt fruktansvärda. Att vissa sitter och kommer på alla dessa grova läskiga händelser är i filmens värd helt okej medan det i andra fall är högst oacceptabelt.
Hur kommer det sig då att det Salvador Dail som hade så otroligt konstiga tankar vid den tiden kom undan med filmen. Jag hävdade tidigare att i moderna filmens värd är mycket okej men på den tiden hade film endast funnits i ett 20 tal år. Det var säkert färre som ansåg att filmen stod utanför samhällets regler, så borde inte filmen blivit förbjuden att producera. Till och med i dag förbjuds filmer för att de är för råa och fruktansvärda och för cirka 90 år sedan var de mycket mer konservativa men trotts det så blev filmen en klassiker. 
Jag ska nog inte uttala mig i ämnet då jag varken är kulturkritiker eller historieforskare, men i bland förunnas jag över hur vissa saker bra kan bli accepterade. Men kanske är det bara jag som inte förstår filmens fantastiska innebörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar