måndag 23 april 2012

Vad vann du på det?

"Gregorious; varför skall hon släpa det namnet och den människan med sig genom livet? Det är ju meningslöst." Doktor Glas
Doktor Glas hävdar att han bara är ute efter att hjälpa Fru Gregorious, men jag håller inte med. Det är en stor skillnad på att göra samma sak för olika människor. Att Glas mördar pastor Gregorious för egen räkning, alltså för att han är svartsjuk och för att han har något att vinna utav det. I skälva verket är han snarare mycket självisk och ser allt från sitt eget perspektiv och vad han har att dra för nytta av det. Jag tycker endast att Glas ljuger för sig själv när han hävdar att det är för Fru Gregorious skull han gör det.
"Det kostade mig varken möda eller betänkligheter, det hela roade mig snarast, jag gjorde den vackra unga kvinnan en delikat tjänst på samma gång som jag spelade den vidrige prästen ett elakt spratt, och i min tjocka svartgråa spleen kom denna episod och lyste upp som en rosengnista från en värld, stängd för mig..." Sida 91
Jag anser inte att han resonerar som en man som utav kärlek skulle kunna tänka sig att döda. Det är snarare så att han njuter av att känna sin makt över människors liv. Livet är fördärvat för den ena och Dr. Glas har utgången i hans händer.
I boken "Brott och Straff" av Dostojevskij, begår Raskolnikov ett likande brott, han mördar en gammal dam och hennes dotter. Han gör det för att damen är så avskyvärd. Dr. Glas gör samma sak tycker jag, det handlar inte alls om hans otroligt förälskelse till Fru Gregorious utan hans hat mot prästen.
I båda fallen är det bra människor som väljer att begå dessa våldsbrott, det märks framförallt efter morden när huvudkaraktären bryts ned av det fruktansvärda de begått.
Vad jag försöker få fram är faktumet att ingen mördar för något annans vinning, jag har bara läst en bok där jag anser att morden var för att hjälpa någon annan. Boken heter läkarna av Erich Segal, i boken tar en läkare livet av svårt sjuka patienser som lider utav en obotliga sjukdomar.
Vad jag hade vilja diskutera är om det är möjligt för en människa att göra något utan att den vinner på det av någon anledning, där ingår makt, självbekräftelse och lättnad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar