måndag 26 mars 2012

Bra saker med "Ett moln i byxor"

Ett moln i byxor är en riktig kanon dikt, den är positiv och får allt i världen att låta möjligt. Den spränger bort alla hinder och gamla tankesätt. Det är just det jag tycker om med den, faktumet att det går att sätta sig upp mot alla hinder och framförallt överordnar.
Ofta tycker jag att man hör kompisar och vänner klaga över att det inte går, bara för att man inte får. Vad de missar är att det går visst man måste bara tänja på gränserna lite mer. Dikten tog upp frågor som annars var väldigt nedtonade, till exempel sexualitet, på tidigt 1900-tal. Jag tolkar det som att bryta normer falla ur den vanliga ordningen för att uppnå något större.
Så tänker jag i många fall, som när jag skulle söka jobb. I vanliga fall skickar man in ett mail med cv och personligt brev, det är sällan en oväntad person bara stiger in på chefens kontor och presenterar sig. Innan jag gjorde det för första gången tyckte jag att det nästan kändes oförskämt men så tänkte jag på just det, att om man inte bryter normerna så kommer man inte uppnå något mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar