måndag 5 mars 2012

Timmarna

Virginia Wolf är en speciell författare och det enda jag vet om henne hittills är från den korta del jag sett av filmen timmarna. Filmen börjar med att fyra kvinnor vaknar upp på morgonen. Sedan får man följa dem genom dagens händelser, filmen ska beskriva Mrs. Dalloway i olika former, dels hur boken kom till men även hur den stämmer överens med verkligheten.
       Vad jag inte kan förstå är karaktärernas tanke banor, de verkar leva bra liv med människor som tycker om dem men trotts detta agerar de helt oväntat. De verkar alla vara oerhört psykotiskt förvirrade, vid ett tillfälle är en av karaktärerna tillfreds och glad, i nästa ostabil och förvirrad. T.ex. delen under 50-talet, då vaknar hustrun och börjar läsa en bok. Allt är bra tills hon får syn på en vas med blommor som mannen har köpt för att han fyllde år. Då blir hon förvirrad och försöker hitta någon slags bekräftelse i sig själv genom att baka en tårta.
       Alla dessa inslag gör mig förvirrad, troligtvis kommer de att klarna med filmens gång. Det ska bli intressant att få klarhet i agerandet. Kanske är det även så att man måste ha läst boken för att förstå filmen.
      När vi sett klart filmen så kommer jag nog skriva en förklaring till detta underligga beteende.
Mvh A.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar