måndag 24 oktober 2011

Så vem är Strindberg grabben?

August Strindberg är en av vårt lands någonsin största författare, han har skrivit alla möjliga fantastiska skönlitterära verk. Han har bland annat skrivit "Röda rummet" som utspelar sig i Stockholm på sent 1800-tal. Jag har läst boken och måste erkänna att den är "utan dess like". Den har så detaljerade beskrivningar att man tror att man var där i precis det ögonblicket, såg ut över den sköna staden Stockholm med sina tinnar och torn och beskådade en förändring svenskarna aldrig sett förut. Det enda jag inte gillade var att boken var så jobbig att läsa att jag emellanåt inte förstod någonting. Varför behöver alla fantastiska skönlitterära böcker vara så svåra och tunga. Den stora massan som läser böcker är varken pålästa eller kultiverade till den grad att "Röda rummet" blir njutbar upplevelse, så varför är boken så fantastisk. Det är klart att riktiga språkvetare njuter av orden och uppbyggnaden men för oss som inte har just den utbildningen, varför ser vi det som en av tidernas bästa. Vad jag egentligen undrar är om vi alla säger att den är så bra, just för att vi varken vet eller förstår vad den kultiverade eliten egentligen talar om. Skulle Strindberg faktiskt vara så stor, ifall de som inte förstod bara lät bli att nämna hans namn och inte citera något de hört om honom. Lycken om du kan bringa klarhet i den här frågan skulle jag vara högst tacksam och kanske någon dag kommer jag försöka mig på en klassiker som "Röda rummet" igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar