måndag 14 november 2011

Bara en föreläsning eller så mycket mer!

Förra onsdagen var det föreläsningar, jag var lite skeptisk till att börja med men fann att jag kunde lära mig något viktigt. Den första föreläsningen om Islamofobi var mycket bra, jag fick en helt ny syn på religion och inte bara islam. David Thurfjell, föreläsaren var väldigt duktig och förklarade på ett väldigt bra sätt hur allt med islam och religion fungerar. Han tog upp att religion är ett väldigt komplext ämne och att det är svårt att dra några klara slutsatser från det. Både bibeln och koranen kan tolkas på flera sätt vilket gör att det kan användas både på bra och dåliga sätt. Det var inget nytt att man tolkar religiösa texter på sitt eget sätt, men han jämförde tolkningar av bibeln med koranen vilket gjorde att man lättare kunde förstå ämnet. När David hade pratat klart så tyckte i alla fall jag att islam var mycket lättare att förstå.
Jag tycker att fler ungdomar i vår ålder borde få se den här föreläsningen för det är viktigt att veta mer om saker som kan verka läskiga. I psykologiska behandlingar kan man utsätta patienten för sin fobi under kontrollerade former för att patienten ska bli av med sin fobi.
"Ensessionsbehandlingen utvecklades under 80-talet av Lars-Göran Öst vid Stockholms Universitet. Den här typen av korta behandlingar, där hela behandlingen utförs över en enda session på max tre timmar, används främst när patienten lider av specifika fobier. Ensessionsbehandlingar gör vanligen att patienten upplever höga nivåer av ångest, vilket gör det viktigt att patienten ändå upplever att han eller hon har en hög nivå av kontroll över situationen och känner förståelse för processen. Även här är det viktiga med behandlingen är att patienten får ny kunskap som korrigerar katastroftanken som fobin kretsar kring."
Hittat på http://sv.wikipedia.org/wiki/Fobi#Psykologisk_behandling 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar