måndag 19 september 2011

Hur mycket är det värt?

Under boksamtalet i dag kom frågan upp, varför ljög Matildas mamma, eller snarare varför sa hon inte att hon hade boken när den behövdes. När alla är uppsamlade utanför sina hus och rödskinnen letar efter Mr. Pip, som de befarar vara en rebellsoldat, försöker Mr. Watts förklara att allt är från en bok. I det här läget vet Matildas mamma att hon har boken gömd hemma hos dem, även då rödskinnen bestämmer sig för att elda upp allt de har så berättar hon inte. I det här läget blir jag väldigt upprörd, jag ser framför mig en trogen kristen kvinna, men i stället framhävs en tjuvaktig girig kvinna. Jag blir ledsen när jag läser det här, jag kan inte begripa varför hon inte står upp för vad hon har gjort. Jag inser också att det skulle innebära en ohygglig skam, men ändå känner hon inte skillnad på rätt och fel. Tydligen är skammen viktigare än deras och deras vänners tillhörigheter. Det är ju inte bara saker utan också verktyg och medicin de blir av med. Matildas mamma hade säkert inte räknat med att det skulle bli så omfattande men hon visste att hon skulle förlora allt hon ägde. Även den senare gången som de kommer väljer hon att hålla boken gömd. När detta inträffade i boken så förlorade jag all respekt för Matildas mamma. Inte bara för att hon ljög utan för att hon lät så många andra ta skada.
Kort sagt borde hon ha övervägt att andra skulle skadas på grund av henne.
Med vänliga hälsningar Anthon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar