tisdag 5 mars 2013

Till att börja med så ska jag bara utrycka min förkärlek för boken, jag tycker att den var spännande och motiverande. Det gjorde att jag verkligen uppskattade dess olika delar och tankarna som gick att följ. Att boken hade starka influenser av buddhism är uppenbart men jag anser att dessa var snyggt invävda i en handling som skulle kunna beskriva ett spännande människoöde.

Den delen av diskussionen som jag var mest nöjd över var då vi diskuterade anledningen till att siddharta lämnade familj och vänner bakom sig. Det visade sig finnas en mycket rimlig förklaring som jag förbisett tidigare.

 Anton Gebert
Det är så jag tänker, han kanske inser att han måste vara nere för att förstå hur det känns.

När jag sagt detta så har vi precis listat ut att Siddharta hela tiden trodde att han förstod vad han gjorde. Det visar ju sig i slutet när han saknar sin son att han egentligen inte förstått konsekvenserna av hans distansering till vänner och familj.  

 Astri Sundström Konradsson
anton: jag tror inte att han förstod allt. Men han förstod att allt materiellt begränsar honom. Det var därför han hela tiden var tvungen att lämna allt och börja från början.

Här drar Astri en avgörande parallell vilket får mig att inse vad Siddharta kanske förstod av situationen som han trodde att han kände till. Han förstod att han var begränsad men kunde inte förstå från exakt vad. Därför tog han avstånd från alla för att söka efter lösningen.

Boken Siddharta var svår att verkligen sätta sig in i, det krävdes mycket fokus för att verkligen hitta den verkliga meningen. Det är inte säkert att jag gjorde det under vår diskussion men jag tog mig i alla fall närmare sanningen. Det återstå att se då vi kanske berättar om våra uppfattningar och tolkningar av olika delar i boken på lektionen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar