måndag 12 december 2011

Fröken Julie

I dag diskuterade vi fröken Julie, det är alltid mycket roligare att diskutera en bok än att faktiskt läsa den. När vi pratade om boken fick jag mycket bättre perspektiv på alla händelser och hur de kan tolkas. Det var många i klassen som verkligen hade funderat över boken och det var kul att kunna jämföra med min tolkning.
När jag läste boken Julie blev jag oerhört stött av Jeans jargong, jag tycker att han är en hemsk människa han utnyttjar Julie bara för att hon är dotter till en greve. När vi talade om detta under lektionen så var det många som föreslog att detta både skulle beskriva jeans strävan efter att komma upp sig. Jean som i det här fallet ska motsvara manligheten och hur alla män strävar efter att uppnå makt och pengar. Tvärt emot detta så har vi Julie som är en livlig kvinna som utmanar manligheten. Hon bryter mot den traditionella kvinnans ideal och detta skapar flera konflikter. Dessa mans och kvinnor-roller skapade diskussioner som var väldigt intressanta, vi diskuterade både hur deras sociala status påverkade dem och hur Julie påverkar händelse förloppet med hennes annorlunda beteende.
Dessa boksamtal som vi har ger verklige perspektiv på en bok, det är kul att vi har dem då vissa har förstått boken bättre än mig själv och kan då ge klarhet i vissa av mina frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar